Projects
DFG-Project: SaHe
Public School Development
Communal education policy
DFG-Project: SaHe
SAHe - School policy ideas of the Alternative for Germany at federal and state level: Themes, strategies and justifications for dealing with heterogeneity (Prof. Dr. Rita Nikolai, Line Saur M.A., Moritz Gawert M.A.)
The Alternative for Germany (AfD) party has been represented in the German Bundestag since the 2017 federal elections and currently (as of July 2024) in 14 of 16 state parliaments. Its parliamentary presence means that its ideas and concepts are increasingly having a real political impact. The topic of school policy is seen as a “resonance chamber of right-wing ideologies” (Rödel 2020, 136), which is “increasingly a field of action for the AfD” (Hafeneger 2018, 4), which “will use its parliamentary presence to change the political culture and shift political fields of action” (ibid.). At the same time, schools and other educational institutions are now more than ever faced with the question of how to deal with the increasing heterogeneity of learners in a meaningful way. Politicians are called upon to come up with solutions. The project examines the school policy proposals of the AfD party at federal and state level with regard to the following questions:
- On which school policy issues related to its understanding of education and school organization does the AfD express itself and what position does it take?
- What school policy ideas does the AfD articulate on dealing with heterogeneity and how does the party justify its positions?
- How have the AfD's arguments changed or been maintained over time?
Fig. 1: Structure of the project
Literature:
Hafeneger, Benno (2018): „Der Bildungsbereich wird zunehmend ein Handlungsfeld der AfD werden“. In: VHS (Hrsg.): dis.kurs. Das Magazin der Volkshochschulen, H. 3, S. 4-6.
Rödel, Severin Sales (2020): (Erwachsenen-)Bildung in Zeiten rechtsgerichteter Metapolitik. In: Debatte. Beiträge zur Erwachsenenbildung Jg. 3, H. 2, S. 132-149.
Publications and Presentations
Editorships
Matthes, Eva & Nikolai, Rita (Eds.). (2024). Bildung und Erziehung 77 (4): Themenheft "Rechtspopulismus und Schule". Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. BibTeX | RIS | URL |
Journal articles
Presentations
Nikolai, Rita, Saur, Line, & Gawert, Moritz (2024). AfD und schulpolitische Positionen auf Sozialen Medien. Augsburger ver.di Aktivenkonferenz: "Tatort Demokratie! Rechte Erzählungen erkennen und dagegenhalten", 17.09.2024, Augsburg. BibTeX | RIS |
Nikolai, Rita, Saur, Line, Gawert, Moritz, & Meyer, Sina Maren (2024). Arbeitsgruppe "Rechtspopulismus und Schule". 29. Kongress der DGfE, 10.-13.03.2024, Halle-Wittenberg. BibTeX | RIS In der AG berichteten Prof. Rita Nikolai, Line Saur, Moritz Gawert und Dr. Sina Meyer aus ihren Forschungsarbeiten. |
In the Media
2024
- 04.12.2024: “Wir sehen eine Radikalisierung”: Interview mit Prof. Rita Nikolai in der Evangelischen Zeitung zur Schulpolitik der AfD https://www.evangelische-zeitung.de/afd-und-schulpolitik-wir-sehen-eine-radikalisierung
- 01.12.2024: „AfD-Bildungspolitik für Heimatliebe und Elitenförderung“: Zur Schulpolitik der AfD in der Radiosendung „Das Campusmagazin“ in BR24 https://www.br.de/nachrichten/wissen/studie-untersucht-afd-bildungspolitik-fuer-heimatliebe-und-elitenfoerderung,UVKBMF1
- 26.11.2024: Pressemitteilung der Universiät Augsburg 129/24, Schulen nach Vorstellungen der AfD - Forschungsprojekt zu schulpolitischen Vorstellungen der rechtspopulistischen Partei https://www.uni-augsburg.de/de/campusleben/neuigkeiten/2024/11/26/schulen-nach-vorstellungen-der-afd/
- 26.08.2024: Radiointerview im Bayrischen Rundfunk, Bayern 2, Vormittagssendung „Nah dran“ zu den schulpolitischen Positionen der AfD
- 14.08.2024: „Bildungsvorhaben der AfD im Osten: Mehrere Rollen rückwärts“: Zur Bildungspolitik der AfD mit Interviewzitaten von Prof. Dr. Rita Nikolai auf taz Online vom 14.08.2024. URL: https://taz.de/Bildungsvorhaben-der-AfD-im-Osten/!6026899/
- 12.08.2024: „So will die AfD Schule machen“. Zur Bildungspolitik der AfD mit Interviewzitaten von Prof. Dr. Rita Nikolai in der Süddeutschen Zeitung vom 12.08.2024, Seite 5.
- 18.07.2024: Podcast zur Arbeitsgruppe auf dem DGfE-Kongress an der Universität Halle-Wittenberg am Lehrstuhl von Prof. Anke Grotlüschen (Universität Hamburg): https://www.ew.uni-hamburg.de/einrichtungen/ew3/erwachsenenbildung-und-lebenslanges-lernen/podcast.html
- 20.04.2023: „Petzportal statt Inklusion“. Zur Bildungspolitik der AfD mit Interviewzitat von Line Saur in Der Spiegel Nr. 17 vom 20.04.2024, S. 40-42.
- 17.04.2024: „Wenn die AfD Schule macht“. Bericht zur Forschungsgruppe mit Interviewzitaten von Prof. Rita Nikolai in der Augsburger Allgemeinen, 17.04.2024, Nr. 89, S. 14. https://www.augsburger-allgemeine.de/bayern/bildung-so-koennte-die-afd-die-schulpolitik-beeinflussen-id70442251.html
- 11.04.2024: Kurzbericht auf Spiegel-Online über die Forschungsgruppe mit Interviewzitaten von Line Saur: https://www.spiegel.de/panorama/bildung/afd-universitaet-augsburg-erforscht-afd-schulpolitik-a-5c284fa0-5b5f-4262-86be-3331cc88e166
- 10.04.2024: Kurzbericht auf table.media über die Forschungsgruppe mit Interviewzitaten von Line Saur: https://table.media/bildung/news/forschungsteam-widmet-sich-schulpolitischen-vorstellungen-der-afd/
- 13.03.2024: Bericht im Deutschlandfunk über die AG auf dem DGfE-Kongress. Der Deutschlandfunk berichtete über die Arbeitsgruppe „Rechtspopulismus und Schulpolitik“ auf dem DGfE-Kongress an der Universität Halle-Wittenberg in der Sendung Campus & Karriere am 13.3.2024. Interviewt wurden Moritz Gawert, Prof. Rita Nikolai und Prof. Eva Matthes. URL: https://www.deutschlandfunk.de/bildung-wie-rechtspopulistische-parteien-einfluss-nehmen-wollen-dlf-41501511-100.html
Team
- Phone: +49 821 598 - 4633
- Email: rita.nikolai@uni-auni-a.de ()
- Room 2059 (Building D)
- Phone: 0821 598-65951
- Email: line.saur@uni-auni-a.de ()
- Room 4018 (Building D)
- Phone: +49 821 598-65951
- Email: moritz.gawert@uni-auni-a.de ()
- Room 4018 (Building D)
Nina Herrmann
Student Assistant
Comparative Education
E-Mail: nina.herrmann@student.uni-augsburg.de
Celine Feldengut
Student Assistant
Comparative Education
E-Mail: celine.feldengut@uni-a.de
Public School Development
Public school development and public school financing policies in international comparison (Prof. Dr. Rita Nikolai, Dr. Yusuf Özdemir)
In international comparison, private school attendance is expanding. The proportion of children and young people attending public schools has increased significantly over the last three decades. An expansion can be seen above all in developing and emerging countries. However, a development of the private school sector can also be observed in many OECD countries.
Publications
Nikolai, Rita (2020). Vertragsschulpolitiken in England und Neuseeland: zur Bedeutung schulpolitischer Akteure und Ideen. Zeitschrift für Pädagogik, 66(2), 251-269. https://doi.org/10.3262/ZP2002251 PDF | BibTeX | RIS | DOI | URL |
Nikolai, Rita (2019). Staatliche Subventionen für Privatschulen: Politiken der Privatschulfinanzierung in Australien und der Schweiz. Swiss Journal of Educational Research, 41(3), 559-575. https://doi.org/10.24452/sjer.41.3.1 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Nikolai, Rita, Wrase, Michael, Kann, Caroline, & Criblez, Lucien (2018). Wirkungen von Bildungsregulierung im Vergleich: Rahmenbedingungen und Finanzierung von Privatschulen in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Zeitschrift für Rechtssoziologie, 38(2), 272-303. https://doi.org/10.1515/zfrs-2018-0019 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Team
- Phone: +49 821 598 - 4633
- Email: rita.nikolai@uni-auni-a.de ()
- Room 2059 (Building D)
- Phone: +49 821 598 - 2991
- Email: yusuf.oezdemir@uni-auni-a.de ()
- Room 2050 (Building D)
Communal education policy
On the governance of regional inequalities in educational opportunities: school infrastructure in rural and urban areas. (Prof. Dr. Rita Nikolai)
Publications
Helbig, Marcel, Konrad, Marcus, & Nikolai, Rita (2019). Entwicklung der Schulinfrastruktur in Ostdeutschland und die Rolle privater Schulen. In Detlef Fickermann & Horst Weishaupt (Eds.), Bildungsforschung mit Daten der amtlichen Statistik (pp. 105-120). Münster: Waxmann. https://doi.org/10.31244/dds.bh.2019.14 PDF | BibTeX | RIS | DOI |
Helbig, Marcel, Konrad, Markus, & Nikolai, Rita (2018). Die Schulinfrastruktur in Ostdeutschland: ein multimedialer Zugang zur Analyse der Veränderungen von Schulstandorten. Berlin: Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB). PDF | BibTeX | RIS | URL |
Helbig, Marcel, Konrad, Markus, & Nikolai, Rita (2018). Wende, Landflucht, Geburtenknick: 25 Jahre öffentliche und private Schulen in Ostdeutschland. Berlin: Wissenschaftszentrum für Sozialforschung Berlin. PDF | BibTeX | RIS | URL |
Helbig, Marcel, Nikolai, Rita, & Konrad, Markus (2015). Entwicklung von Schulen in Ostdeutschland 1992–2015. (Online-Ressource). Berlin: WZB - Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung. BibTeX | RIS | URL |
Disstertations
Doctoral project: Pedagogical Critique in the Context of Extreme Right Transformation Processes - The Revitalization of Critical Theory for Pedagogical Analyses as a Model of Triangulating Critique (Moritz Gawert M.A.)
In recent years, pedagogy as a scientific discipline and practice has increasingly faced the challenge of dealing with the influence of extreme right-wing actors on different fields (e.g. school policy or areas of social work). Particularly in the academic context, the analysis of these influences raises the question of the importance of a critical approach to research data and the (normative) positioning of academics as social actors. The dissertation aims to discuss these questions by developing a concept of a contemporary re-actualization of pedagogical critique in the context of extreme right-wing positions based on critical theory and testing it on empirical material. In doing so, she would also like to make a contribution to the revitalization of critical theory for pedagogical analyses.
Doctoral project: The AfD's understanding of education (Line Saur M.A.)
A description of the topic will follow soon